Drie stadia van het Zelf

Wij denken dat onze fysieke vorm – onze armen en benen, ons lichaam, ons hoofd – ‘onszelf’ is. Dit wordt ook wel het ‘lichaam-brein’ genoemd, omdat het ook het menselijke brein, de hersenen, bevat. Dit is ons fundamentele gevoel van identificatie. We verliezen door deze nadruk op het fysieke het contact met de geest. Tevens verliezen we het contact met de ziel die…

De 7 soorten vrijmetselaars

In de vrijmetselarij komen we allerlei verschillende soorten mensen en persoonlijkheden tegen. Sommige soorten broeders en zusters komen we zo vaak in loges tegen dat we ze gerust ‘types’ kunnen noemen. Veelvoorkomende soorten zijn: historici, esoterici, jonge boompjes, ritualisten, verzorgers, broederschappers en ruwe stenen. Veel broeders en zusters die je kent, kunnen een combinatie van…

Goethe en zijn dramatische verhaal ‘Faust’

Goethes raadselachtige drama Faust kan beschreven worden als een symbolische allegorie van de evolutionaire weg van de mensheid, vanaf het oeroude begin, door alle aardse en niet aardse vormen van levenservaring, tot aan de kosmische eenheid, het uiteindelijke doel van de schepping. Als we Goethes werk bekijken vanuit het gezichtspunt van de mysticus, zien we,…

Liefde

Er was eens een jongen die diep de bossen in dwaalde. Langs ontelbare bomen liep hij. En al die tijd was er deze eigenaardige gedachte die de hele tijd in zijn hoofd rondspookte: “Moet ik vooruit gaan, moet ik teruggaan, moet ik gewoon ronddwalen? Of zal ik gewoon doorgaan en zien wat er gebeurt?” En…

10 vragen aan Jacob Slavenburg en John van Schaik over Hermes Trismegistus en hermetisme

In het nieuwe boek Hermes Trismegistus van de bekende auteurs Jacob Slavenburg en John van Schaik word je meegenomen in de geschiedenis van de hermetica, vanaf de oorsprong in het oude Egypte tot aan de dag van vandaag. Veel historici staan huiverig tegenover de esoterie, waardoor de geschiedenis van Hermes nog altijd geen recht wordt…

Bezinningslessen in het onderwijs

Bezinningslessen in het onderwijs zijn niet alleen een nieuwe vorm van onderwijs, maar ook een nieuwe visie op onderwijs. Bezinningslessen bestaan uit lessen over levensbeschouwing en spiritualiteit, maar ook uit praktische lessen zoals meditatie. Doordat bezinning en spiritualiteit vele vormen kent, is er ook geen eenduidige theorie of praxis over de toepassing van contemplatief onderwijs…