In onze cultuur is er een explosie gebeurd aan new-age activiteiten, interesse in oosterse godsdiensten, en een algemene nieuwsgierigheid naar het toepassen van spiritualiteit in de dagelijkse praktijk.
Wanneer je de televisie aanzet dan lijkt het wel of zowat op elke zender er een show is die vertelt hoe je jouw menselijk potentieel kan maximaliseren en hoe je kan uitgroeien tot een verbeterde versie van jezelf.
Tegenwoordig zijn de volgende uitspraken heel gewoon: “Bij jezelf blijven”, “De kracht in jezelf zoeken”, “De Waarheid bestaat niet” of “Leef in het Nu”. Spirituele boeken staan al jaren in lijsten van meestverkochte boeken.
Een afgeleide van deze interesse is een groeiende behoefte aan dialoog over de verschillen tussen de traditionele godsdiensten en spirituele oefeningen.
Het nut van spiritualiteit in ons dagelijks leven was ook belangrijk voor de vroege mystici. Dagelijkse toepasbaarheid is de kern van alle authentieke spirituele systemen. Door middel van gewone dagelijkse activiteiten kan iemand in lijn komen met het hogere en zijn leven een gebed van liefde maken.
In de beginfase van je spirituele leerproces is het van essentieel belang dat je vasthoudt aan de vorm. Als je vordert in je spirituele opleiding komt een diepere, meer persoonlijke, ervaring beschikbaar.
Echter, veel reizigers vertrekken, om verschillende redenen, voordat deze fase bereikt wordt. Wanneer we de traditionele godsdiensten en authentieke spiritualiteit met elkaar vergelijken, is het belangrijk om het verschil tussen interne en externe realiteit voor ogen te houden. De meesten van ons zijn bekend met de uiterlijke vormen van religie.
Meestal kwamen we hiermee in contact in onze vroege jeugd en benadrukte het vooral verstikkende dogma, strenge regels, gortdroge gebeden, saaie godsdienstlessen en angstaanjagende preken over hel, zonde en verdoemenis.
Door de eeuwen heen is het deze uiterlijke vorm die er elke keer anders uitziet. De uiterlijke vorm van spiritualiteit in de vorm van religie varieert afhankelijk van cultuur, geografie, historische context en de veranderende behoeften van de mensen. Omdat de vorm er anders uitziet, en is gebonden aan tijd en plaats, raken mensen in verwarring.
Reizigers argumenteren en ruziën het meeste over deze uiterlijke vormen. Intern zijn alle uiterlijk vormen op hun hoogste niveau één; verenigd in de geest. De interne of spirituele essentie, die leven geeft aan de externe religieuze vorm, is een levend, dynamisch element. Dit deel, dat het Licht wordt genoemd in deze cursus, is de innerlijke kern of levensstroom naar de Eeuwige Essentie. Dit is de spirituele essentie die de spirituele reiziger probeert te ervaren, en één mee te worden.
Voor het grootste gedeelte blokkeren alledaagse bezigheden het innerlijk bewustzijn om naar boven te komen. Door te focussen op het dagelijkse leven voorkomt deze ‘ruis’ – de trillingen van deze activiteiten – dat we het innerlijk bewustzijn zien en ervaren.
Zoals we al eerder in deze cursus schreven kunnen reizigers leren om beide stromen van bewustzijn tegelijkertijd te laten werken. Dit is echter geen statische toestand. Het vermogen om af te stemmen en gebruik te maken van het hogere bewustzijn komt en gaat, afhankelijk van de capaciteit van de reiziger en de hogere behoeften die de situatie vereist.
Het doel van spiritualiteit is om een zekere mate van spiritueel bewustzijn toe te voegen aan het leven van de individuele reiziger. Dit bewustzijn dient als een verrijkende element waardoor de reiziger dagelijks op een hoger (bewustzijns)niveau functioneert.
Elke reiziger is uniek, en heeft als zodanig een individueel levensplan dat hem uiteindelijk leidt om deel te nemen aan deze realiteit als mede-schepper; om te helpen om zijn eigen bestemming, en die van de wereld om hem heen te verbeteren. Vroeger werd zo iemand heilige of vriend van God genoemd.