Het leven als een test
In veel spirituele en religieuze tradities wordt het menselijk leven gezien als een (goddelijke) test. En niet een enkele grote test, wanneer je 15 jaar, 35 jaar of 65 jaar oud bent, maar talloze kleine en grote testen gedurende je hele leven.
In de Griekse filosofie, zoals in het stoïcisme, was het nut van al deze testen om te zien hoe goed je jezelf had ontwikkeld als mens. In religies als het christendom en de islam wordt de mens getest door God om dezelfde reden, namelijk om te zien hoe goed je je hebt ontwikkeld in je mens-zijn. Vandaar dat je gedurende je gehele leven wordt getest*. Omdat je nooit klaar bent met jezelf te ontwikkelen en om (een) beter mens te worden.
Wat weinig mensen beseffen, is dat deze testen zowel goed als slecht kunnen zijn. Je wordt getest door zowel goede gebeurtenissen die je als positief ziet, als door slechte gebeurtenissen die als negatief worden gezien. Dat slechte of negatieve gebeurtenissen in je leven als test kunnen worden gezien, zoals een sterfgeval, een echtscheiding, ontslag of ziekte, is voor de meeste mensen nog wel te accepteren. Maar dat goede en positieve gebeurtenissen ook een test zijn, dat is wat lastiger om te begrijpen.
Spirituele alchemie
In de spirituele alchemie wordt de mens gezien als opgebouwd uit elementen. En dan specifiek uit het element metaal. Door de testen kun je zelf zien welk element, welke metaalsoort, je van binnen, in je kern bent. Ben je tin, namelijk redelijk waardeloos, of ben je lood, of koper, of ijzer of misschien goud.
De verschillende metaalsoorten kennen een opbouw op basis van zuiverheid. Waarbij goud het allerzuiverste is. De zuiverheid van metaal wordt ook bepaald door de testen die het goed kan doorstaan. Waarbij goud alle testen goed doorstaat en tin het minst goed testen doorstaat.
In de spirituele alchemie wordt het tin of lood getransformeerd in goud door een vuur dat er continu onder brandt. Dit vuur zijn de testen waarmee we in ons leven worden geconfronteerd.
De testen brengen niet alleen de transformatie naar een hoger niveau van zuiverheid op gang, maar ze brengen jouw metaalsoort ook naar de oppervlakte zodat andere mensen zien uit welke metaalsoort jouw kern is opgebouwd.
De kern van spirituele meesters is van goud. De kracht van goud is dat het altijd schijnt omdat het vrij is van onzuiverheden. Spirituele meesters zijn mensen net als iedereen. Zij tonen met hun voorbeeld aan dat hun niveau door mensen is te behalen. Dus ook door jou.
Waarom zijn goede dingen ook een test?
Meer nog dan slechte gebeurtenissen tonen positieve gebeurtenissen aan wie we in onze kern zijn. Stel dat je wenst dat je 50 miljoen euro krijgt. En deze wens wordt, door God of het lot, vervuld. Wat ga je dan als eerste doen?
De meeste mensen zullen als eerste een lange vakantie boeken naar een tropisch eiland, om daar zittend aan het strand of het zwembad cocktails te drinken en rugmassages te ondergaan. Of je gaat naar al die mooie winkels die eerder te duur waren en je koopt daar tien Armani-kostuums of dure Chanel-outfits.
Na deze heerlijke vakantie en je dure merkkleding koop je een Ferrari, of misschien wel twee en natuurlijk ook een groot vrijstaand landhuis. Weet je wat, waarom koop je ook niet een leuk vakantiehuis op dat paradijselijke tropische eiland van je vakantie? Fijn voor erbij. Met nog meer geld kan je ook nog een privé-vliegtuig kopen, of misschien wel twee of drie vliegtuigen.
Wat de meeste mensen met veel geld doen is alles aan zichzelf opmaken. Mensen duiken diep in de oceaan van egocentrisch vermaak. Het draait om ik, ik, ik. Maar wat had je ook met die miljoenen euro’s kunnen doen?
Wie denkt, wanneer je 50 miljoen euro op je bankrekening ziet staan, aan die neef of vriendin die het financieel moeilijk heeft? Of aan die buurvrouw of collega die zeer ziek is? Of al iets verder van je af: aan die dakloze die je recentelijk op straat passeerde? Of aan al die vluchtelingen die in opvangkampen onder erbarmelijke omstandigheden creperen? Of aan al die andere schrijnende situaties en kwesties waarin jij met een financiële gift een bijdrage aan een oplossing kunt leveren.
Zou je die 50 miljoen euro weggeven door vijf miljoen te geven aan de eerste tien arme mensen die je tegenkomt? Of 500.000 euro aan honderd arme vreemdelingen? Wanneer je dit zou doen dan zou je innerlijke kern van goud zijn. Want een dergelijk vrijgevig gebaar kan alleen gedaan worden wanneer je zo zuiver bent dat je zoveel liefde en compassie voelt voor je medemens dat deze goedheid je eigen ego heeft overwonnen.
Natuurlijk kan niet iedereen een spirituele meester worden. Niet alle metalen in de natuur zijn goud. Maar welk bedrag zou jij van die 50 miljoen voor jezelf houden? En welk bedrag voor de behoeften van je dierbaren; je ouders, je broers of zussen, je kinderen, je vrienden?
Wanneer je die vakantie boekt naar een paradijselijk oord, zou je dan eersteklas vliegen, wat je eindelijk kan doen? Wanneer je met je gezin eersteklas naar bijvoorbeeld de Malediven vliegt dan kost dit al gauw 4.000 euro per persoon. Ga je met vijf personen dan ben je dus 20.000 euro kwijt aan vliegtickets.
Had je de bescheidenheid gehad om economy-class te vliegen dan was je 5.000 euro kwijt geweest. Je had dan 15.000 euro uitgespaard en kunnen geven aan arme mensen, aan mensen in nood of aan een goede doelen organisatie om maar wat voorbeelden te geven.
Wanneer je ziek wordt, of ontslagen wordt of je relatie loopt op de klippen, dan kan je niet anders dan de test te ondergaan en zo goed mogelijk door te komen. Wanneer de test goed en positief voor je is, bijvoorbeeld door veel geld, een goede gezondheid of een liefdevolle relatie, dan wordt het een stuk lastiger om deze goed te doorstaan.
Goed reageren op het goede
Wat doe je namelijk met al het goeds in je leven? Leidt het je af van het leiden van een (moreel) goed leven? Gebruik je die ‘giften’ alleen voor jezelf of deel je het met anderen? En indien je het deelt, verwacht je dan dat dit delen wederkerig is? Ben je er dankbaar voor? Zie je al het goede in je leven als gunsten of als dingen waar je recht op hebt? Als je er iets van deelt, voelt dit delen dan fijn en plezierig?
Het is eigen aan de mens dat we dankbaar zijn wanneer we in tegenspoed iets positiefs ontvangen, maar dat we in voorspoed vergeten dankbaar te zijn wanneer we iets positiefs ontvangen. Mensen hopen op – of bidden voor een comfortabel leven. Maar wanneer ze een comfortabel leven hebben, dan willen ze vaak een volgend niveau van comfort.
Wanneer je geen auto hebt dan wil je er eentje, maar heb je er eentje dan wil je er twee. En heb je twee mooie maatpakken dan wil je er drie. En heb je drie huizen dan wil je er vier of vijf. De hebzucht van mensen is oneindig, terwijl hun dankbaarheid kort en zeldzaam is.
Weinig mensen zijn dankbaar voor wat ze krijgen. Nog minder mensen zijn dankbaar voor wat ze gekregen hebben. Veel mensen vinden dat ze recht hebben op wat ze hebben en krijgen. Veel minder mensen beseffen wat een mooie gunsten ze hebben gekregen.
Tegenspoed schudt wakker
In spiritualiteit wordt tegenslag daarom ook als positiever gezien dan voorspoed. In voorspoed vergeten we dankbaar te zijn, bij tegenslag zijn we sneller dankbaar. In voorspoed ontwikkelen we ons niet en zijn we lui en voldaan, bij tegenslag worden we geconfronteerd met belangrijke levensvragen en moeten we groeien en veranderen. In voorspoed bekommeren we ons vooral om onszelf en ons materiële bestaan, bij tegenslag denken we aan anderen en aan ons geestelijke bestaan.
Spirituele meesters zeggen daarom dat problemen ons geheugen wakker schudden. Ons geheugen over wie we zijn en wat echt belangrijk is. Hoe uitzichtlozer de problemen, hoe meer we wakker worden. Want wanneer alle deuren naar hulp dicht zijn, en je geen hoop meer verwacht van doktoren, advocaten, een rechter, je kinderen, je ouders, je familie, je buren, de overheid, dan gaat je innerlijke Zelf schreeuwen. Hoe groter het probleem, hoe harder je Zelf gaat schreeuwen.
Hoe om te gaan met positieve en negatieve tests
Spirituele meesters raden aan om de gulden middenweg te bewandelen. Wanneer je iets positiefs overkomt dan toon je dankbaarheid en altruïsme en wanneer iets negatiefs gebeurt dan ben je dankbaar en altruïstisch.
Door de gulden middenweg te bewandelen, laat je je niet meesleuren door de golven van het leven, die nu eenmaal op- en neergaan. En door de gulden middenweg te bewandelen kun je je niet verliezen in egoïsme en ondankbaarheid aan de ene kant of in wanhoop en smeken aan de andere kant.
Wees dankbaar voor het goeds dat je ontvangt en dankbaar voor de pijnlijke lessen die je krijgt. Op die manier blijft het vuur van liefde onder je metalen kern branden en verander je langzaam maar zeker van tin in ijzer en wie weet in goud.
* De Griekse filosofen zagen de bron van deze tests als het Lot of de goden. Monotheïstische gelovigen, en dus de meeste mystici en gnostici, zien de bron als God. Atheïsten zullen de tests eerder toewijzen aan toeval. Waar je ook in gelooft, elk mens krijgt te maken met positieve en negatieve gebeurtenissen, en elk mens kan deze zien als tests.
Leestip: 5 Tips om met tegenslag om te gaan
Subliem geschreven !