Levenskunst

Praktisch Stoïcisme: Waar ben je verontrust over?

Hier is een stoïcijns inzicht waarmee je in je dagelijkse leven een week lang kunt oefenen. Onder de oefening kun je jouw ervaringen met het in de praktijk brengen van de stoïcijnse wijsheid met anderen delen.

Wij kijken uit naar het delen van mooie inzichten waarmee we elkaar verrijken en aanmoedigen.

Waarom Praktisch Stoïcisme?

De stoïcijnse Keizer Marcus Aurelius schreef:

“Praat niet over wat een goed mens is, maar wees er een.”

Zijn mede-stoïcijn Epictetus schreef in zijn Encheiridion (52) hetzelfde, maar hij gebruikte iets meer woorden:

“Het eerste en meest noodzakelijke punt in de filosofie is het toepassen van de principes zoals: ‘Lieg niet’; het tweede punt is de bewijsvoering waarom wij niet moeten liegen. Maar wij verspillen onze tijd aan de vraagstelling en al onze kracht is daarmee gemoeid. Maar het eerste punt verwaarlozen wij volledig. Dus liegen wij, maar staan aan de andere kant direct klaar om te bewijzen waarom wij niet moeten liegen.”

Praktische oefening: Waar ben je verontrust over?

Deze week gaan we oefenen met het volgende inzicht van Epictetus uit zijn Discourses (II 13):

“Als ik een verontrust persoon zie dan vraag ik me af: “Wat wil de persoon?” Want als een persoon iets niet buiten zijn eigen controle zou willen, waarom zou hij of zijn dan verontrust zijn?”

Verontrustheid is een zeer brede term en subjectief voor elk persoon. Het kan variëren van een fysiek voelbare angst, tot een bezorgde geest over wat je zal eten voor het ontbijt.

Laten we deze week eenvoudig voor ‘verontrust’ de definitie gebruiken van “een verstoorde geest die niet 100% helder en rationeel is”.

Deze week wanneer je een innerlijk conflict voelt, zoals dat je je geërgerd voelt, of angstig, of verstoord. enz., vraag jezelf dan af wat het is dat je wilt, wat je verlangt, wat je zoekt, wat je wenst, wat je hoopt te vermijden, etc.

Herinner jezelf eraan dat wat je wenst datgene is wat jouw verontrustheid veroorzaakt. Het is niet de gebeurtenis zelf.

Door de werkelijke oorzaak van je agitatie, irritatie, verwarring of ergernis te herkennen, kun je controle krijgen over jouw kijk op de dingen die gebeuren.

De stoïcijnse ‘Discipline van Goedkeuring’ betekent niet dat je alle “slechte” of ongewenste dingen moet accepteren, maar eerder het vermogen om dingen te zien voor wat ze zijn zonder de foutieve waardeoordelen die we in ons innerlijk maken.

Het betekent de gebeurtenissen te accepteren zoals ze zijn (“wat er gebeurt is niet slecht voor mij, maar het gebeurt gewoon”).

We horen graag voorbeelden van hoe jij deze oefening ervaart in je eigen leven. Dus deel je ervaringen en wat je hebt geleerd. Veel mensen lezen jouw reactie voor inspiratie, zelfs als ze geen antwoord geven.

Handig om bij deze oefening te gebruiken

Gerelateerde artikelen

Abonneer
Abonneren op
guest

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

1 Reactie
oudste
nieuwste meest gestemd
Inline Feedbacks
Bekijk alle opmerkingen
Marty
Marty
1 jaar geleden

Tijdens het hardlopen kreeg een medeloper een hartstilstand. Ik werd geconfronteerd met het feit dat de dood elk moment kan komen. Het kostte me een tijdje om weer in balans te komen en het feit te accepteren. (Hij heeft het gered!) opmerkelijk is dat mijn vader ons leerde dat:”niemand weet of hij er morgen nog is”.