Kabbala: een beknopt verhaal van een veranderende traditie

Joodse Kabbala (of Kabbalah) is de mystieke dimensie van het jodendom. Maar joodse Kabbala en hermetische (of christelijke) Kabbala zijn niet hetzelfde. In dit artikel gaan we dieper in op de verschillende versies van Kabbala die er zijn.

Het is duidelijk dat Kabbala niet uit de hemel is komen vallen. Het is een “distillatie” van eerdere ideeën in een nieuw origineel raamwerk. In de Kabbala kunnen we ideeën uit het neoplatonisme en in het bijzonder het hermetisme herkennen.

Maar deze ideeën werden in hun eigen tijd geen Kabbala genoemd. Het label, de identificatie van een systeem met de specifieke naam, begint met de Joodse Kabbalah. Om de Joodse kabbalah goed te begrijpen, moet je Torah en Talmud kennen en naleven. Daar is geen ontkomen aan.

Wat is Kabbala?

Kabbala: een beknopt verhaal van een veranderende traditie 1Kabbala kan beschouwd worden als de mystieke aanvulling op de Joodse wet. Het is net een huis. Je moet de fundamenten begrijpen (Torah), je moet de muren begrijpen (Talmud), je moet begrijpen hoe het huis intern verdeeld is (Midrasj-tradities), en alleen dan kun je de bovenkant van het huis bestuderen (Kabbalah). Als je één onderdeel niet hebt, mis je als het ware de structuur van het gebouw.

Geboorte van de christelijke kabbala

Tijdens de Italiaanse Renaissance zien we de geboorte van de christelijke Kabbala. Christelijke denkers zoals Pico della Mirandola probeerden de joodse Kabbala te gebruiken om het gelijk van het christendom te bewijzen. Deze mystici waren in feite op zoek naar Jezus en de drie-eenheid in het joodse kabbalistische systeem. Dit is de eerste verandering van de joodse Kabbala.

Na de vertaling van esoterisch werken door Pico della Mirandola, komen we bij Cornelius Agrippa, die in feite de christelijke Kabbala integreert met de westerse esoterische ideeën van die tijd. Deze ideeën wordt voor een belangrijk gedeelte gevoed door hermetische ideeën.

De hermetische en de Engelse kabbala

Agrippa creëerde de hermetische Kabbala door de zoektocht naar Christus en de Drie-eenheid te verwijderen uit de christelijke Kabbala en deze vervolgens te synchroniseren met ideeën uit de westerse magische tradities (bijv. de Tarot). Dit is de tweede verandering van de joodse Kabbala.

Kabbala: een beknopt verhaal van een veranderende traditie 2
Giovanni Pico della Mirandola

We schieten door de tijd naar het begin van de 20ste eeuw. Hier gebruiken figuren als Whitehead en Aleister Crowley de hermetische Kabbala (ook wel Qabbalah genoemd), maar in een puur Engelse esoterische omgeving. Ze gebruikten bijvoorbeeld de Engelse taal in plaats van het Hebreeuws.

Deze versie van Kabbala is eigenlijk niet veel meer dan Gematria in de Engelse taal. Deze Engelse versie van de christelijke Kabbala wordt vooral gebruikt in het Thelema-systeem van Crowley. Dit is de derde verandering van de joodse Kabbala.

Veranderingen en herinterpretaties

Voor de duidelijkheid, de term ‘verandering’ is niet negatief bedoeld. Maar helaas zien we vaak dat als een traditie verandert of evolueert, het een deel van de inhoud verliest.

Het is hetzelfde fenomeen dat we zien bij westerse yoga en tantrische praktijken. Ze worden uit de Indiase context gehaald en verliezen hierdoor wat van hun inhoud. Sommige aangepaste concepten of herinterpretaties staan zelfs haaks op de originele ideeën.

Maar ‘verandering’ kan soms ook goed zijn. Hermetische Kabbala is een verdere verandering van de christelijke Kabbala. Maar het is voor veel beoefenaars een verbetering van het systeem omdat het een groter potentieel heeft voor esoterische groei, omdat het niet zo hard focust op het bewijzen van het gelijk van het christendom.

Eigen schoonheid

Wat wij als een verandering zien, kan door iemand anders gezien worden als een simpele en natuurlijke evolutie. De talloze geloofstradities in de wereld hebben allemaal hun eigen schoonheid, en dienen daarom allemaal te worden gerespecteerd en op hun eigen voorwaarden en om hun eigen schoonheid.

Modernere, niet-joodse vormen van Kabbala zijn spirituele ontwikkelingen, die niet veel verschillen van hoe het christendom voortkwam uit het jodendom, of hoe het jodendom werd geboren in de context van het Kanaänitische en Babylonische polytheïsme.

Alle religies, filosofieën en sociale bewegingen staan ​​op de schouders van hun gigantische voorgangers. We zeggen echter ook niet dat het christendom inferieur is aan het jodendom, net zomin als het jodendom inferieur is aan de Babylonische religie, of het neoplatonisme inferieurs is aan pythagoranisme, of het zenboeddhisme inferieur is aan het Mahayana-boeddhisme.

Culturele toe-eigening

Wanneer we het over Kabbala hebben dan dienen we op te passen voor culturele toe-eigening. We hebben begrip voor praktiserende joodse kabbalisten die misschien genoeg hebben van mensen die verandering doorvoeren in wat zij beschouwen als hun traditie.

Kabbala: een beknopt verhaal van een veranderende traditie 3De hedendaagse westerse wereld houdt ervan zich de ‘mystieke’ aspecten van niet-westerse religieuze tradities toe te eigenen op een manier die vaak een versimpeling is van de originele traditie. Een belangrijke reden hiervoor is dat de westerse mens door de seculiere en kapitalistische systemen waarin hij leeft, behoorlijk afgedwaald van de mystieke dimensie van het leven.

Wel of geen joodse oorsprong

Sommige deskundigen, zoals Gershom Scholem, zijn van mening dat de Kabbala oorspronkelijk niet joods was. Zij denken dat de traditie van de Kabbala het judaïsme bereikte vanuit de gnostische traditie. De gnostici zouden de Kabbala hebben gekregen van Griekse neopythagoreeërs.

Net zoals de klassieke Griekse logica werd opgepikt door hindoeïstische, islamitische en Europese christelijke culturen, die elk nieuwe wegen insloegen en er verschillende dingen mee deden, werd de traditie die we Kabbala zijn gaan noemen, opgepikt door veel verschillende spirituele bewegingen, die er allemaal iets interessants en innovatiefs mee deden. Elk van deze tradities is geldig in zijn eigen recht en in zijn eigen context, en geen enkele is legitiemer dan welke andere dan ook.

Het is daarom goed om te weten over welke versie van Kabbala je het hebt wanneer je het woord gebruikt. Heb je over de hermetische Kabbala, of over de pure joodse Kabbala of over de Engelse Kabbala?

Online cursus Kabbala

Door de verschillende versies van Kabbala hebben wij het daarom ook nog niet aangedurfd om een online cursus Kabbala te ontwikkelen. Ondanks dat dit vaak aan ons wordt gevraagd. In een online cursus alle versies van Kabbala goed bespreken is ondoenlijk. Hierdoor zouden we altijd een groep belangstellenden of praktiserende kabbalisten die de cursus zouden volgen teleurstellen.

Abonneer
Abonneren op
guest

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

1 Reactie
oudste
nieuwste meest gestemd
Inline Feedbacks
Bekijk alle opmerkingen
court
court
3 jaren geleden

Verhelderend voor een geintresseerde