Nieuws

Waarom we stoppen met Facebook

Wij geloven dat Facebook slecht voor ons is. We kunnen niet langer met een goed geweten deelnemen op een platform waarvan de ethiek in strijd is met de onze. Zelfs na het Cambridge Analytica-schandaal blijft het nieuws een grimmig beeld schetsen van het digitale imperium van Mark Zuckerberg.

We begonnen op Facebook omdat we dachten dat het een gemakkelijke en laagdrempelige manier zou zijn om contact te houden met diegenen die op zoek zijn naar authentieke wijsheid op een moderne manier. Het leek een onschuldig platform voor sociale verbindingen. Maar dit naïeve beeld klopt helaas niet met de werkelijkheid.

Facebook druist in tegen onze morele code als bedrijf. De Mystieke School biedt immers een platform waarop mensen niet alleen spiritueel groeien, maar ook ethisch. Wij vinden dat ware wijsheid gekoppeld dient te zijn aan moreel hoogstaand gedrag.

Bereiken van mensen

Het is moeilijk om een leven zonder Facebook-pagina voor te stellen. Sociale media hebben de traditionele media immers lang vervangen als middel om meer zichtbaarheid te krijgen.

Met ongeveer 2 miljard Facebook-gebruikers die er zijn (afhankelijk van welke onderzoeken je gelooft), zou je denken dat het hebben van een pagina op het platform ervoor zorgt dat mensen die op zoek zijn naar authentieke wijsheid je gemakkelijk kunnen vinden.

Door de algoritmes van Facebook is de realiteit dat slechts 10 procent van het publiek, zelfs mensen die onze pagina leuk vinden, de artikelen zien. Alleen omdat onze artikelen in een nieuwsfeed staan, betekent niet dat er enige garantie is dat iemand deze zal zien. Bezoek vanuit sociale media is daardoor maar een fractie van het totale bezoek dat we maandelijks krijgen.

Bezit van gegevens

Het is inmiddels geen geheim dat Facebook de thuisbasis is (en eigenaar van) een immense hoeveelheid data. Dit betekent dat je met een bedrijfspagina op het platform in feite je publiek weggeeft aan Facebook, en dat je echt niet weet wat er met de gegevens van je publiek gebeurt. Wij kunnen daar niks aan doen.

Wij zullen nooit de persoonlijke informatie van bezoekers misbruiken. Wij verkopen geen adressen, doen niet aan harde marketing en zien onze klanten niet als een product.

Stellingnemen tegen negativiteit

Meerdere studies tonen aan dat intensief gebruik van Facebook mensen eenzaam en depressief maakt. Door Facebook verdringen oppervlakkige online relaties de face-to-face interacties.

Facebook lijkt sterk bij te dragen aan de toenemende bitterheid en polarisatie van mensen, hun politieke en maatschappelijke denkbeelden, en de politiek. Niet alleen in de Verenigde Staten, maar wereldwijd.

Vorig jaar rapporteerde The New York Times over een online propagandacampagne van leden van het leger van Myanmar die de moslim Rohingya-minderheid in het land aanviel. Die online campagne moedigde de vervolging van de Rohingya aan, wat leidde tot duizenden gewelddadige doden.

In Sri Lanka inspireerden online geruchten boeddhistische extremisten tot het vermoorden van moslims in een golf van geweld. De nieuwsfeed van Facebook speelde een centrale rol in bijna elke stap, van gerucht tot moord.

Facebook is een bijzonder kwaadaardige kracht geweest voor de journalistiek. De focus van de nieuwsfeed op “engagement” heeft verslaggevers een krachtige stimulans gegeven om clickbait-headlines te schrijven.

Ondertussen heeft de groeiende dominantie van Facebook op de advertentiemarkt de economische basis van veel gerenommeerde en betrouwbare nieuwsorganisaties uitgehold.

Het gaat om kwaliteit, niet om kwantiteit

We beseffen dat onze echte volgers onze meest waardevolle bondgenoten zijn. Dit zijn degenen die echt geïnteresseerd zijn in wat wij bieden. We willen in contact komen en blijven met die mensen.

We willen ons contact met hen verdiepen. Het is beter om een ​​zinvolle dialoog te voeren met tientallen potentiële geïnteresseerden, dan te proberen honderden tegelijk te enthousiasmeren met berichten. Door een diepere betrokkenheid kunnen we een sterkere band met bestaande bezoekers en volgers opbouwen.

Dit zal ons doel – om authentieke wijsheid op een moderne manier aan te bieden – effectiever verspreiden dan welke sociale media-campagne of Facebook-pagina dan ook. Misschien langzamer, maar het eindresultaat zal ongetwijfeld beter zijn.

Wil je gemakkelijk op de hoogte blijven van nieuwe artikelen, cursussen en winacties schrijf je dan in op onze nieuwsbrief.
Wil je contact met ons houden, bezoek dan ons forum (je kan anoniem deelnemen).

Conclusie

De conclusie die we hebben getrokken is daarom simpel. Minder nadruk op datgene wat commercieel, gemanipuleerd, negatief en nep is. En meer aandacht voor wat integer, ethisch, positief en echt is. En trouw is aan onze kernvisie en -waarden.

Op 31 oktober trekken we daarom de stekker uit onze Facebook-pagina en zijn we niet meer aanwezig op dit platform. Onze Instagram-pagina hebben we al verwijderd.

Gerelateerde artikelen

Abonneer
Abonneren op
guest

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

1 Reactie
oudste
nieuwste meest gestemd
Inline Feedbacks
Bekijk alle opmerkingen
Roy
Roy
29 dagen geleden

Uiteraard is er ook nog de feed. In een feed-reader (bv. de WordPress app) kun je websites volgen zoals deze.