Hieronder vind je onze antwoorden op vragen die veel aan ons gesteld worden.

Waarom vragen jullie geld voor kennis over de vrijmetselarij?

Drie antwoorden:

  1. Omdat iets gratis weggeven mensen het gevoel kan geven dat het niks waard is.
  2. Omdat we kosten maken om deze kennis beschikbaar te stellen.
  3. Omdat commercie binnen de vrijmetselarij al zo oud is als de vrijmetselarij zelf. Anders zouden er ook geen boeken zijn van maçonnieke auteurs, online webshops met maçonnieke producten of de vele vervolggraden.
Waarom bieden jullie de online cursus ook aan niet-vrijmetselaren aan?

Drie antwoorden:

  1. Wij kunnen niet bepalen wie wel en niet vrijmetselaar is. Zo zijn er minstens zes vrijmetselaarordes in Nederland actief en zijn er veel mensen die ooit wel lid van een loge waren en nu niet meer, maar dus in principe nog steeds vrijmetselaar zijn.
  2. Alle informatie in de cursus is in verschillende vormen al openbaar beschikbaar.
  3. We geven in de cursus niks weg van woord, teken, aanraking, nog hoe de ritualen gaan. De ware ‘geheimen’ en de beleving blijven dus gewaarborgd.
Wordt dit toegestaan binnen de Orde van Vrijmetselaren?

Goede vraag. Nee, dit wordt niet toegestaan binnen de Orde van Vrijmetselaren. En daarom is het goed dat we het buiten de Orde hebben ontwikkeld en aanbieden.

Maar we zouden graag zien, ook gelet op het advies van het Instituut Maçonnieke Vorming (zie afbeelding hieronder), dat het GON de online cursussen een certificaat van goedkeuring zou geven.

 

Citaat uit ‘Het reilen en zeilen van zieltogende Loges’, publicatie van het IMV
Treft de postbode je niet thuis?

Dan krijg je een mail van Postnl of DHL waar je jouw pakket kunt ophalen en binnen welke termijn.

Wat gebeurt er als ik een besteld pakket niet ophaal bij het postkantoor/servicepunt?

Het pakket blijft gewoonlijk 7 dagen op het postkantoor voordat het wordt teruggestuurd. Voor meer exacte informatie kun je terecht bij je plaatselijke postkantoor.

Als je je pakket niet ophaalt, wordt het naar ons teruggestuurd. Het pakket wordt dan door ons geregistreerd als ‘niet-opgehaald’: hiertoe zullen we vervolgens € 7 administratiekosten in rekening brengen. Het resterende orderbedrag wordt aan je terugbetaald – op dezelfde manier zoals je de bestelling oorspronkelijk hebt betaald.

Wanneer je spijt hebt van je bestelling en je de order wilt herroepen, dien je het pakket op te halen en vervolgens naar ons te retourneren. Op deze manier wordt het niet geregistreerd als een ‘niet-opgehaald’ pakket!