4 inzichten over de vrijmetselarij als mysterieschool 1

4 inzichten over de vrijmetselarij als mysterieschool

In het artikel “Toekomst van de vrijmetselarij” wordt een grondige analyse gedaan van de uitdagingen waar de vrijmetselarij hede ten dage voorstaat. Toch is er mogelijk iets anders aan de hand. En wel dat de meeste vrijmetselaren de volle reikwijdte van vrijmetselarij niet begrijpen.

De meeste vrijmetselaren zien de vrijmetselarij als een stelsel van moraliteiten, een weg naar zelfverbetering, terwijl de ritualen en symbolen juist daaraan voorbij gaan. Die ritualen en symbolen lijken te wijzen naar een mysterieschool.

De kern van het niet weten waar de vrijmetselarij over gaat ligt in de uitdrukking “inwijding in je binnenste”. Wij kennen in de eerste graad een profane wereld en een innerlijke tempel, een trap met treden en daarachter een poort. Wie stelt zich ooit de vraag wat er in die tempel of achter die poort is?

Zelf ben ik meer dan vijfentwintig jaar geleden ingewijd in mijn binnenste en toen was ik geen vrijmetselaar. Ik behoorde helemaal nergens toe. Het overkwam mij gewoon. Het bewustzijn nam mij ongevraagd en steeds vaker me naar achter de poort, naar de realiteit achter deze schijnrealiteit.

In de jaren die volgden werden in dromen, visioenen en een innerlijke stem de geheimen van mijzelf en van het leven getoond en verklaard. Die steeds verder gaande verkenning van mijn innerlijke wereld leidde in ieder geval tot de volgende inzichten:

1. Aan de kant van de trap met treden huist het ego, dat leeft op basis van zijn zelfidentificatie, ((zeg maar: “Ik ben Jan”) binnen tijd en ruimte en op basis van zijn conditionering, overtuigingen en gedachte- en gedragspatronen. Dit deel van ons bewustzijn kan de werkelijkheid niet zien zoals hij is. Laat staan dat het zich een voorstelling kan maken van wat er achter de poort is.

Aan de andere kant van de poort ontmoeten we het (Ware of Hoger) Zelf, wat volstrekt onpersoonlijk is (daarom spreken we niet van “Ik ben Jan” maar van “Ik Ben”), dat volkomen ongeconditioneerd handelt in het moment en totaal geen ego ziet.

Omdat het buiten tijd en ruimte staat heeft het inzicht in zowel verleden, als heden en toekomst. Het ziet en begrijpt de realiteit zoals die is. Zien is op dit niveau van de geest gelijk aan instant weten. Zomaar een vraag: wie kent dit aspect van zichzelf? Wie kent zich Zelf echt? (En dan bedoel ik niet begripsmatig, uit boeken en dergelijke, maar vanuit zijn eigen bewustzijns verkenningen).

2. Jezelf of de de wereld verbeteren mag dan een streven zijn van het ego. In de praktijk is dat maar al te vaak een weg-bewegen van het zien van de eigen onvolkomenheden, die vervolgens buiten ons op de wereld worden geprojecteerd om ze daar te bevechten.

Wat nog eens wordt versterkt doordat we dit streven als een dogma gepresenteerd krijgen door de broeders en zusters om ons heen, die vervolgens beweren dat de vrijmetselarij geen dogma’s kent. Maar het Zelf zal de wereld nooit verbeteren, de gedachte komt niet eens op omdat het geen oordeel kent over het ego of die wereld. Voor het Zelf is die wereld al perfect, net als jij.

3. Het niet begrijpen van deze essentiële aspecten van een mysterieschool leidt ertoe dat we op een glijdende schaal terechtkomen wat betreft ons begrip van de vrijmetselarij. Uiteindelijk komen we dan niet verder als: “Hoe zie jij dat symbool? Wat betekent het voor jou?” en zijn we van mening dat de vrijmetselarij “voor elk wat wils” te bieden heeft.

Daarmee zijn we volkomen voorbij gegaan aan het feit dat (alleen al) de eerste drie graden met hun bijbehorende ritualen en symbolen juist één en een eenduidige boodschap in zich dragen. Hier past de uitspraak van Lao Tzu:

Toen Tao verwaarloosd werd kwamen menslievendheid en gerechtigheid. Toen de scherpzinnigheid en het schrandere doorzicht voor de dag kwamen, ontstond de grote huichelarij.

Anders gezegd: we raken steeds meer verstrikt in ons egodenken en haar meningen, die helemaal niets met de werkelijkheid te maken hebben. Laat staan dat we die werkelijkheid kunnen zien.

4. Vanuit datzelfde egodenken ontstaat vervolgens de gedachte dat we de vrijmetselarij moeten “verbeteren”. Of “redden” wanneer de ledenaantallen teruglopen. Het denken denkt een probleem te zien en wil dat vervolgens oplossen.

Maar wat het probleem werkelijk is, wordt niet duidelijk. Ook niet als we daarover een serie workshops beleggen, die zijn georganiseerd door een “Denktank”. Derhalve komen er ook geen oplossingen die het probleem kunnen verhelpen. Ook al doe we elkaar geloven dat we “goed bezig zijn”.

Inderdaad, de dalende ledenaantallen hebben vrijmetselaars aan zichzelf te danken. Want als je de volle reikwijdte van Vrijmetselarij niet begrijpt, hoe denk je haar dan aan anderen te kunnen verkopen? Om hieraan wezenlijk te kunnen bijdragen is in de eerste plaats een verandering van houding van de vrijmetselaar gewenst.

Een houding waarin we ons denken met haar meningen en comparities laten voor wat zij is. En ons richten op de zoektocht naar die doorgang door de poort, aan het einde van de trap met treden. Om van daaruit de werkelijkheid te zien voor wat hij is. Zoals Shri Ramana Maharshi zei:

De blijvende genezing is de genezing van het Zelf

Jan Kieft

 

close
4 inzichten over de vrijmetselarij als mysterieschool 2
kies een van onze 5 gratis ebooks

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en kies welke van onze 5 gratis ebooks je wil lezen.

We spammen niet! Lees ons privacybeleid voor meer info.

Online cursus om praktisch aan de slag te gaan

Vergelijkbare berichten

Abonneer
Abonneren op
guest

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle opmerkingen