Vrijmetselarij

Corona en de Vrijmetselarij

Corona laat ons belangrijke vragen stellen. Vragen die we al eerder hadden moeten stellen. Vragen over onze economische, politieke, agrarische, culinaire en menselijke culturen en systemen. Maar ook vragen over onze inwijdingstradities. Vragen bijvoorbeeld over wat de essentie van de vrijmetselarij precies is. En of deze een toekomst heeft.

In Nederland is de bouwstukken-vrijmetselarij leidend. Deze is gemakkelijk te vertalen naar de nieuwe 1,5 meter maatschappij. Via webconferencing of in een zaal met ruime afstand van elkaar kunnen vrijmetselaren prima bouwstukken aanhoren en een gedachtewisseling houden. Dit wordt nu al door vele loges gedaan.

Maar is dit vrijmetselarij? Is dit de essentie van een inwijdingsgenootschap?

Nieuwe werkelijkheid

Hoe gaat het inwijdingsgenootschap dat de vrijmetselarij (ook) is vormgegeven worden in de nieuwe corona-werkelijkheid? Worden de inwijdingen teruggebracht tot het minimale? Namelijk alleen een aanneming van een broeder of zuster in de broederschap? Wat geheel virtueel dan wel contactloos kan gebeuren.

Of blijft de vrijmetselarij een inwijdingsschool die met gradaties van inwijdingen haar leden wijsheid, kracht en schoonheid bijbrengt?

Hoe gaat de vrijmetselarij haar fysieke ritualen doen op 1,5 meter afstand? Is het nodig voor de maçonnieke ritualen dat er aangeraakt wordt? Verliest de vrijmetselarij iets essentieel wanneer er niet meer aangeraakt wordt? Wat gaat er dan verloren? Is het nodig om een fysieke Werkplaats te hebben? Zo ja, wat maakt een Werkplaats tot een maçonnieke ruimte?

Is het teveel wanneer een kandidaat zowel een blinddoek om heeft als een mondkapje? Is de Achtbare Meester met mondkapje nog wel goed verstaanbaar?

Wat geeft de vrijmetselarij door via haar ritualen? Kan dit alleen fysiek of ook virtueel. Zou een kandidaat ingewijd, bevorderd en verheven kunnen worden via webconferencing, thuiszittend achter zijn of haar computer? Misschien niet ideaal, maar zou het kunnen?

De kandidaat en de Achtbare Meester houden voldoende afstand. Nu de andere broeders nog.

Out-of-the-box

Om deze vragen te beantwoorden, dienen vrijmetselaren out-of-the-box te kunnen denken op Olympisch niveau. Ze dienen alle mores, regels, richtlijnen, ritualen – historisch opgebouwd en gewaardeerd – kritisch en deskundig tegen het licht te houden. Is het nodig wat er wordt gedaan? En zo ja, waarom?

Denken vrijmetselaren hier niet over na, dan zullen er zeker de komende 24 maanden geen open loges meer worden gehouden. Kandidaten zullen dan maandenlang hun interesse moeten behouden. Leerlingen en Gezellen zullen maanden moeten wachten voor een volgende graad. Hogere graden liggen twee jaar lang stil.

Kunnen loges en hoofdbesturen van de leden verwachten dat ze al die tijd contributie blijven betalen voor een ‘product’ dat niet meer wordt geleverd?

Vrijmetselarij 3.0?

Vrijmetselaren dienen na te denken over een geheel nieuwe vorm van vrijmetselarij. Een vorm die mogelijk gedeeltelijk virtueel zal zijn, maar vooral contactloos en op 1,5 meter afstand.

De ruimte is groot genoeg voor deze kleine groep broeders. Maar sommigen staan te dicht bij elkaar

Of Vrijmetselarij 1.0?

De essentie van de vrijmetselarij was lange tijd – toen vrijmetselaren nog bij elkaar kwamen in herbergen en bij broeders thuis – de explicatie van het Tableau en het verkrijgen van een graad. Alles draaide figuurlijk en letterlijk om het Tableau.

Alle rituele handelingen voorafgaand aan explicatie van het Tableau waren puur en alleen bedoeld om de kandidaat in de juist ‘mindset’ te krijgen zodat de wijsheid van de explicatie onvergetelijk bij hem binnenkwam.

Daarna was er de afsluiting met een hapje en een drankje. Al het andere bestond in de 18de eeuw nog niet. En is dus eigenlijk franje. Mooie, maar onnodige franje.

Deze oude vorm van vrijmetselarij is prima te vertalen naar de nieuwe werkelijkheid. Om een kandidaat in de juist ‘mindset’ te krijgen, hoef je hem niet aan te raken.

De traditionele manieren om de kandidaat in de juiste ‘mindset’ te krijgen waren om hem aan het schrikken te maken en hem onzeker te maken over wat er komen ging. Broeders en zusters met een psychologische achtergrond kunnen hierover nadenken en advies geven.

De explicatie van het Tableau kan ook prima op 1,5 meter gedaan worden. Net als het doornemen van de catechismus. Het hapje en drankje na afloop ook. Instructie-avonden na het verkrijgen van de graad kunnen ook prima contactloos en op 1,5 meter afstand gedaan worden.

Instructies kunnen ook heel goed online worden gedaan. Door middel van interactieve webconferencing-sessies of via online cursussen zoals op deze website.

Dit betekent wel dat de vrijmetselarij mogelijk de helft van de teksten en handelingen in haar ritualen kan schrappen. Denk aan de 5-punten van het Broederschap, de Leerling- en Gezelreizen met Geleider, de aanneming met handdruk bij de Zuivere Kubiek etc. etc.

In de huidige kleine logeruimtes zullen ook niet meer alle broeders en zusters aan de Open Loges kunnen deelnemen. Daar is simpelweg met 1,5 meter afstand geen ruimte meer voor. Dit zal betekenen dat de graden door een minimaal team gedaan zullen worden, en dat de meeste broeders en zusters vanuit huis via webconferencing het rituaal als toeschouwer zullen beleven.

Nogmaals, niet ideaal, maar het kan.

Conclusie

Corona hoeft niet het einde te betekenen van de vrijmetselarij als inwijdingstraditie. Maar haar leden zullen wel met bijna bovenmenselijke wijsheid, kracht en schoonheid na moeten denken over wat de vrijmetselarij in haar essentie is. Leden zullen de energie van hun innerlijke transformatie dienen om te buigen naar de externe transformatie van de Koninklijke Kunst wil deze een gezonde toekomst hebben.

Meer weten over vrijmetselarij?

Gerelateerde artikelen

Abonneer
Abonneren op
guest

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

6 Reacties
oudste
nieuwste meest gestemd
Inline Feedbacks
Bekijk alle opmerkingen
peter jonker
peter jonker
4 maanden geleden

Waar haalt iemand de arrogantie vandaan om op deze dirigerende manier om te gaan met mensen en een meer dan 3 eeuwen oud, en al was het alleen daarom al zeer waardevol, Rituaal? Vol kreten en niet onderbouwde opmerkingen en/of suggesties met als klap op de vuurpijl infantiele vragen als: is de voorzitter wel te verstaan met mondkapje? en, summum, moet de kandidaat een blinddoek voor en een mondkapje?! Alsof de Vrijmetselarij daar mee bezig moet zijn, het voortbestaan daar van afhangt. En dat dan ook nog onder de behoorlijk pretentieuze maar totaal inhoudsloze naam dus: DE Mystieke School. Het… Lees verder »

peter jonker
peter jonker
4 maanden geleden

groot verschil, zo’n lidwoord ….

en knap dat u, niet gehinderd door enige kennis, een idee heeft over mijn gedachten en emoties ….

het blijft te triest èn beangstigend voor woorden ….

Joseph M. Asselbergh
Joseph M. Asselbergh
3 maanden geleden
Reageer op  peter jonker

Goed idee ware er niet die nutteloze sneer naar de andere vrijmetselaars en hun hoofdbesturen. Want wat u voorstelt gebeurt al, zij het niet algemeen omdat er nogal wat geïmproviseerd wordt. Zelf heb ik weet van één ‘tableausessie’ en een vijftal initiatieven van instructie via zoom. Wat problematisch daarbij wordt dat instructie aan nieuwelingen zonder ervaring of met weinig ervaring van een heel concreet gebeuren een abstract verhaal maakt.

Roy
Roy
1 maand geleden

Wat geeft de vrijmetselarij door via haar ritualen? Kan dit alleen fysiek of ook virtueel. In mijn optiek is “inwijding” niet het overdragen van wat informatie over bijvoorbeeld het tableau. Het is de inwijder die iets overbrengt op de inwijdeling. Kan dat virtueel? Niet in mijn plaatje in elk geval. Ik volg hierin de denkwijze van René Guénon. Ik denk weliswaar niet dat er in de Vrijmetselarij nog “regulier” (conform Guénon) wordt ingewijd, maar als we nog verder van de ‘geëigende’ werkwijzen afstappen, blijft er helemaal niets over. Als dat door Corona angst tijdelijk niet kan, dan is dat maar… Lees verder »

Wim Boer
Wim Boer
1 maand geleden
Reageer op  peter jonker

Ik ben verbaasd over de ‘felle reacties’ van enkele reagerende vrijmetselaren. Ben zelf al weer 17 jaar lid van de orde van vrijmetselaren, Loge L’ Aurore te Brielle. N.m.m. is er niets mis met het stellen van vragen bij zogenaamde zekerheden. Is essentieel in de filosofie. Ik vind de gedachte zoals die door De Mystieke School in dit artikel wordt verwoord heel verfrissend. Hiermede niet zeggend dat alles nu op de schop moet, maar het zal toch een ieder wel zijn opgevallen ‘The times they are a changin’, geen paniek.