Een vrijmetselaar worden en zijn

Wat heeft jou ertoe gebracht om een vrijmetselaar te worden? De oude, operatieve broeders wilden reizen naar vreemde landen om een fatsoenlijk inkomen voor hun families te verdienen. Ze wilden ook de middelen hebben om liefdadig te zijn voor degenen in nood. Het worden van een steenhouwer was daarom een aantrekkelijke en praktische roeping om na te streven.

Maar wat heeft jou er echt toe gebracht om een vrijmetselaar te worden? Waarschijnlijk niet het vooruitzicht van een goedbetaalde baan bij het bouwen van tempels in Egypte of Mesopotamië.

Misschien was jouw vader of grootvader of iemand anders in jouw familie een vrijmetselaar. Misschien had je een goede vriend of vriendin die een vrijmetselaar was, of waren er enkele mensen in jouw gemeenschap die je bewonderde, waarvan je wist dat ze vrijmetselaars waren. Dit zijn zeker geldige redenen om te denken dat dit misschien wel het soort organisatie is waarvan je deel zou willen uitmaken.

Natuurlijk trok iets specifieks jouw interesse en wekte jouw nieuwsgierigheid naar de vrijmetselarij. Iedere broeder of zuster heeft hun eigen persoonlijke verhaal te vertellen over zijn of haar reis naar de Westpoort, en elk van hun individuele motivaties, wat die ook mochten zijn, was voldoende om hen voort te stuwen op een mystieke reis die een belangrijk deel van hun leven is geworden.

Voor sommige mensen lijken hun oorspronkelijke motieven om een vrijmetselaar te worden misschien minder nobel. Ze waren misschien aangetrokken door meer egoïstische redenen, bijvoorbeeld de overtuiging dat het lidmaatschap een zakelijk of persoonlijk voordeel zou opleveren. Op het eerste gezicht zouden we een dergelijke redenatie oppervlakkig en minder eervol kunnen oordelen. Maar misschien is dat niet zo.

Denk er eens over na. Zelfs deze broeders of zusters werden na hun inwijding al snel blootgesteld aan hetzelfde Licht als al de rest van hun broeders en zusters. Ze ontdekten allemaal dat er inderdaad persoonlijk gewin voor hen beschikbaar was, maar het gewin was niet materieel of monetair.

Het licht dat ze ontvingen was niet bedoeld om het gezicht dat ze aan anderen tonen, hun zelfzuchtige reputatie, te verbeteren. Het was dieper en langer durend dan dat. Het was gericht op het opbouwen van hun karakter. Karakter is als een boom en reputatie is slechts de schaduw ervan. De schaduw is misschien wat we opmerken, maar de boom is het echte ding.

Het licht dat we aanschouwen, ervaren en ontvangen biedt ons een pad om te volgen dat ons betere mensen kan maken dan toen we voor het eerst door de Westpoort naar binnen liepen . Dit is wat we bedoelen met het opnemen van goede en oprechte mensen om hen beter te maken.

Het is niet altijd gemakkelijk. De uitdaging waarmee we dagelijks worden geconfronteerd is om stevig op dat pad te blijven terwijl we nog steeds voldoen aan die druk en eisen van het dagelijks leven, die vaak in de weg staan van het vervullen van alle beloften die we maakten bij het nemen van de verplichtingen, die ons echt vrijmetselaars maken.

We kunnen slagen als we ons blijven richten op twee zeer belangrijke concepten die centraal staan in de vrijmetselarij:

  • Het eerste zijn de drie principes van broederliefde, hulpverlening en waarheid, die vrijmetselaars een doel geven en hen inspireren om genereus en eervol te zijn.
  • Het tweede zijn de vier kardinale deugden van matigheid, moed, voorzichtigheid en rechtvaardigheid, die altijd ons gedrag zouden moeten leiden.

Dit is geen multiple choice vraag. We kunnen niet kiezen welke deugden het beste passen bij onze individuele wensen. Een ware vrijmetselaar omarmt al deze deugden.

Hier is een gedicht dat vele jaren geleden is geschreven door een bekende Amerikaanse dichter en vrijmetselaar genaamd Edgar Guest. Het gedicht heeft een eenvoudige, maar inspirerende boodschap.

Ik zag hen een gebouw afbreken,
Een groep mannen in een drukke stad.
Met een ho-heave-ho en een krachtige schreeuw,
Zwaaiden ze een balk, en de zijmuur viel.
Ik vroeg de voorman: “Zijn deze vaardig –
En de mannen die jij zou aannemen als je moest bouwen?”
Hij lachte en zei: “Nee, helemaal niet!
Gewoon arbeiders is alles wat ik nodig heb.
Ik kan het in een dag of twee slopen
Wat bouwers een jaar hebben gekost.”
En ik dacht bij mezelf terwijl ik mijn weg ging,
Welke van deze rollen heb ik geprobeerd te spelen?
Ben ik een bouwer die zorgvuldig werkt
Het leven met een liniaal en winkelhaak meet?
Vorm ik mijn daden naar een goed gemaakt plan,
Geduldig het beste doen dat ik kan?
Of ben ik een sloper die door de stad loopt
Tevreden met het werk van afbreken?

Dus ongeacht wat jou ertoe bracht om een vrijmetselaar te worden, jouw verplichtingen nu jegens het Hoog Beginsel en je medemens maken jou een vrijmetselaar, en jouw gedrag en houding nu definiëren jou als een vrijmetselaar.

Stel jezelf deze drie eenvoudige vragen:

  1. Ben jij het soort bouwer die zijn of haar leven meet met een liniaal en winkelhaak?
  2. Doe jij het beste wat je kunt doen – voor jezelf en je familie, je gemeenschap, en je broeders en zusters?
  3. En tot slot, hoe goed blijf jij op het pad om een beter mens te worden?
Abonneer
Abonneren op
guest

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

4 Reacties
oudste
nieuwste meest gestemd
Inline Feedbacks
Bekijk alle opmerkingen
John Kempen
18 dagen geleden

Weer een mooie bijdrage, die een vraag bij me oproept: ik las de zin “karakter is als een boom en reputatie is slechts de schaduw ervan. De schaduw is misschien wat we opmerken, maar de boom is het echte ding.”

Ik vroeg me af of je dit iets kunt uitdiepen en verduidelijken?

Mogelijk heb ik een idee waar dit heen kan gaan, maar ik verwar het misschien ook met wat Jung beschreef over “Schaduw” als onderdrukte dingen in je psyche of persona.

Stel jullie reactie alvast zeer op prijs

John Kempen
18 dagen geleden

Nog een gedachte : hoe kijken jullie aan naar de oorsprong der Vrijmetselarij? Komt het uit het oude Egypte, of ontstond het uit Tempeliers, of had het toch zijn oorsprong in de operatieve kathedraal bouwers? Een sluitend bewijs schijnt er ook voor het laatste niet te zijn?