Wat is de vrijmetselarij?
Waar begon de vrijmetselarij? Hier zijn drie theorieën over.
Theorie 1: Steenhouwers- of metselaarsgildes
De eerste theorie zegt dat de vrijmetselarij een afstammeling is van middeleeuwse steenhouwers- of metselaarsgildes, en specifiek de kathedraalbouwers. Deze handwerklieden moesten samenwerken om gigantische bouwwerken op te richten en moest zich ook nog eens verdiepen in Christelijke symboliek en mystiek.
Op een bepaald moment moeten ze erachter zijn gekomen dat het bouwen van een tempel een prachtige metafoor is voor het werken aan jezelf, of het werken aan een betere maatschappij. De termen die we in de vrijmetselarij gebruiken en ons graden systeem zijn aanwijzingen voor deze theorie.
Theorie 2: de Tempelridders of Tempeliers
De tweede theorie zegt dat de vrijmetselarij afstamt van de Ridders van de Tempel van Salomo, ook wel de Tempelridders of Tempeliers genoemd. Aanwijzingen voor deze theorie zijn de centrale rol die de Tempel van Salomo speelt in onze rituelen en die van de tempelridders, dat wij onze rituele ruimte soms tempel noemen, en dat de organisatie en geheimhouding in de vrijmetselarij lijkt alsof het bedoeld is voor mensen die op de vlucht zijn voor machtige instanties.
Deze theorie denkt ook dat de vrijmetselarij in Schotland is ontstaan door gevluchte tempeliers uit Frankrijk.
Theorie 3: Het Oude Egypte, Alexandrië
De derde theorie zegt dat de vrijmetselarij veel ouder is dan de eerdergenoemde theorieën en is ontstaan in Alexandrië, Egypte of zelfs Atlantis,
Geen van de drie theorieën is te bewijzen en het maar net waar de individuele vrijmetselaar de meeste affiniteit mee heeft. Pragmatische vrijmetselaren kiezen vaak voor de gilde-oorsprong, romantische vrijmetselaren kiezen voor de tempelridders-achtergrond en zweverige vrijmetselaren zullen sneller geloven in de Egypte-theorie.
Vrijmetselarij nu
Maar het is niet echt interessant om ons bezig te houden met het verleden, noch met de mogelijke oorsprong van de vrijmetselarij, noch met wat beroemde vrijmetselaren in het verleden allemaal voor elkaar hebben gekregen. Waar het in de vrijmetselarij omgaat is wat de vrijmetselaar er in het hier en nu mee doet. Hier vandaag, morgen op straat, het werk, in contacten met familie, collega’s, wildvreemde mensen.
Om maar een eerste mythe uit de wereld te helpen; er is geen internationale organisatie die aan het hoofd staat van alle vrijmetselaren wereldwijd. De Engelsen willen dit misschien wel denken, en we laten ze vaak in die waan, maar er is echt geen grootmeester van alle vrijmetselaren wereldwijd.
De vrijmetselarij is een verzameling, min of meer, autonome loges waar vrijmetselaren (over het algemeen) een avond in de week bij elkaar komen. Er is een overkoepelende organisatie dat het hoofdbestuur heet en aan het hoofd daarvan zit onze grootmeester. Het hoofd van een individuele loge is de achtbare meester.
Qua organisatievorm is de vrijmetselarij ook meer hiërarchisch dan democratisch. Maar wees niet bang, we worden wel steeds democratischer en zoals het Nederlanders betaamt moet de achtbare meester of grootmeester niet denken dat hij boven de “normale” vrijmetselaren staat. Laten we eerlijk zijn; de grootmeester is gewoon een voorzitter van een landelijke vereniging met 6.000 leden. Niet echt bijzonder.
Er zijn twee type bijeenkomsten:
- comparities, waar een vrijmetselaar een voordracht houdt en waar de huishoudelijke zaken behorende bij een vereniging worden behandeld.
- Daarnaast hebben we ook rituele avonden, Open Loges geheten, waar kandidaten ingewijd worden of een hogere graad krijgen. Die sluiten we altijd af met een broedermaal, want na noeste arbeid komt vertier.
Wat is de vrijmetselarij nou?
Kort door de bocht gezegd is de vrijmetselarij een inwijdingsgenootschap waar mensen bezieling en verdieping kunnen vinden. De vrijmetselarij kan misschien gesplitst worden in twee helften; de rituele/mystieke helft en de broederschap. Beiden zijn twee kanten van dezelfde munt.
Het rituele aspect geeft u de instrumenten en kennis om te werken aan uzelf en daardoor automatisch te werken aan een betere maatschappij. U kunt individuele vrijmetselaren zien als kleine steentjes die worden geworpen in een grote vijver. De steentjes zelf zijn maar klein, maar de golven die ze veroorzaken bereiken alle oevers van de vijver.
Wij zien onszelf als een onvoltooid kunstwerk en we proberen van onszelf een meesterwerk te maken. We noemen de vrijmetselarij dan ook wel de koninklijke kunst; de moeilijkste kunstvorm die er is. De vrijmetselarij werkt zich, vrijmetselaar naar vrijmetselaar, toe naar een betere maatschappij. Deze ‘betere maatschappij’ is een utopie, net als dat het ooit klaar krijgen van uw meesterwerk een utopie is. Maar de weg ernaar toe maakt ons nobel.
Soms raad ik mensen af om vrijmetselaar te worden. Dat klinkt misschien wat raar uit de mond van iemand die vrijmetselaar is, maar er is een goede reden voor. Wanneer u besluit om toe te treden en vrijmetselaar te worden, kiest u namelijk om een van de moeilijkste wegen die er in het leven is te bewandelen. En eenmaal begonnen aan de reis moet u deze afmaken. Deze reis kent tegenslagen en lichtpuntjes. Werken aan jezelf duurt een leven lang en doet u er niet even “tussendoor”.
Maar gelukkig is daar de andere kant van de munt; de broederschap. De broeders in de loge zijn uw steun en toeverlaat. Zij bewandelen dezelfde weg en weten dus wat u meemaakt en snappen uw ervaringen. U staat er niet alleen voor op de moeilijke reis naar het meesterwerk.
Om deze broederschap te laten werken is het nodig dat het vertrouwd en veilig aanvoelt. Om die reden hebben we zoveel manieren om te verifiëren of een persoon wel een vrijmetselaar is. De loge moet veilig zijn en aangezien er een grote kans is dat u op een bepaald moment of momenten uw ziel en zaligheid uitstort bij één of meerdere broeders is het nodig dat u deze blindelings vertrouwt. Vreemdelingen, of zoals wij ze noemen ‘profanen’ kunnen deze veiligheid verstoren.
Wat maakt vrijmetselarij nou zo speciaal
De vrijmetselarij is de enige organisatie ter wereld waar mensen met een verschillende bevlogenheid zich perfect thuis kunnen voelen.
- Mensen die geïnteresseerd zijn in mystiek, esoterie of symboliek kunnen hun hart ophalen bij de vele ritualen.
- Mensen die willen werken aan een betere maatschappij kunnen hun hart ophalen bij een van de vele charitatieve instellingen binnen de vrijmetselarij.
- Mensen die vooral het contact met andere mensen waarderen, kunnen hun hart ophalen bij het verenigingsleven, de broederschap en het contact met andere vrijmetselaren in binnen- en buitenland.
Geen enkele organisatie biedt dezelfde mogelijkheden. New Age, Rozenkruizers of bijvoorbeeld Sufi-genootschappen houden zich alleen bezig met het mystieke en de esoterie. Organisaties als Amnesty en Novib houden zich alleen bezig met het charitatieve en het werken aan een betere maatschappij. En voor gezelligheid kun je natuurlijk naar de kroeg op de hoek of aan de bar hangen van de tennisvereniging.
Het feit dat drie verschillende bevlogen mensen te vinden zijn in een loge zorgt aan de ene kant voor een gezonde dynamiek, aan de andere kant kan het ook tot discussies leiden over wat nu het belangrijkste aspect is in de vrijmetselarij. De conclusie van die discussie is natuurlijk dat alle drie de aspecten even belangrijk zijn.
Hmm,( ik onthoud mij van ieder waardeoordeel.) Een vrijmetselaar van de 33e Graad was blijkbaar niet gelukkig in de loge.Lees het volgende: In het boek The Deadly Deception gaat ex-vrijmetselaar-grootmeester Jim Shaw uitvoerig in op het doen en laten van de Orde. Shaw is van leerling en gezel opgeklommen tot de 33e graad die van Souverein Grootmeester Inspecteur Generaal. Bij zijn initiatie waren regeringsleiders, leden van koninklijke families en hooggeplaatste kerkelijke autoriteiten aanwezig waaronder Billy Graham. Daarbij werd wijn gedronken uit menselijke schedels. Shaw schrijft: “Toen het tijd was voor de uiteindelijke inwijding stonden we allen op en herhaalden de… Lees verder »
Gelukkig is alles wat op internet staat de enige waarheid. Mensen praten elkaar niet na, er wordt niets verzonnen en ieder artikel of iedere mening is absoluut 100% betrouwbaar. Een geruststellende geachte…
Hoe komt het toch dat schrijvers als Franklin ter Horst hun eigen inconsistenties niet zien? Vrijmetselarij en illuminati, aanbidding van Lucifer en wereldheerschappij…is dat werkelijk mogelijk met al die verschillende Grootoosten, verschillende ritualen, veschillende Maconnieke belevingsvormen? Vrijmetselarij geinfilteerd in Rome…was het niet de Heilige Stoel die vrijmetselaren eeuwen heeft vervolgd? Ieder mens zijn prisma gegund, maar wordt het niet tijd voor een algemeen ontwaken? Volg uw verstand gelardeerd met gevoel, en dan kunnen een hoop artikelen zo de prullenmand in ! P. Auwerda